صرف ‌غذا در ‌تاریکی

آیا تا به حال پیش آمده که هنگام غذا خوردن در منزل یا رستوران برق برود؟ در آن لحظه چه کار کرده‌اید؟ به غذا خوردن ادامه داده‌اید یا به دنبال وسیله روشنایی یا شمع رفته‌اید تا در روشنایی به غذا خوردن ادامه دهید؟ آیا تا به حال، مزه غذایی را با چشمان بسته چشیده‌اید؟

اینها سوالاتی بود که به ذهن پائول گینه هم خطور کرد و سال 1999 در فرانسه به فکر ساخت رستورانی برای نابینایان افتاد. سپس این رستوران ‌سال 2004 توسط 2‌کارآفرین به نام‌های ادواردو بروگلی و اتینه بویسروند به مرحله اجرا گذاشته شد. طرح آنها 3 هدف را دنبال می‌کرد: اول این که به افراد بینا و سالم امکان تنها چند ساعت تجربه زندگی در تاریکی را می‌دهد. دوم این که مردم به تاثیر یا نبود تاثیر بینایی و دیدن در مزه غذا پی می‌برند و سوم ایجاد اشتغال برای نابینایان بود.

نتیجه این که امکان اجرای این ایده به‌موفقیت رسید و سال 2006 اولین رستوران تاریک در مسکو و سال 2007 در لندن افتتاح شد. «در تاریکی محض» نام این رستوران عجیب در لندن است. هنگام ورود به این رستوران باید ابتدا تلفن همراه، دوربین، فندک و هر وسیله‌ دارای نور تحویل داده شود. برای وارد شدن به سالن پذیرایی تاریک این رستوران باید دست روی شانه‌های نفر جلویی گذاشت و با کمک راهنمایانی که نابینا هستند، به سمت میز مورد نظر پیش رفت البته با احتیاط لازم تا به میز و صندلی‌های اطراف برخورد نکنید و چیزی را نشکنید. قابل ذکر است انواع غذاهای گیاهی و گوشتی در اینجا سرو می‌شود و شما می‌توانید طعم آنها را در تاریکی محض تجربه کنید. زمانی که دیگر چشم‌ها در تاریکی و حین غذا خوردن به‌کار نیاید، اتفاق بسیار جالبی می‌افتد و همه حواس شما به چشیدن طعم غذا و مواد تشکیل دهنده آن صرف می‌شود و حتی تمام گفت‌وگو‌ها و نوع گفتمان نیز عوض می‌شود و دیگر از آداب و رسوم و نحوه گرفتن کارد و چنگال خبری نیست و دیگر قضاوت راجع به‌نحوه غذا خوردن خود یا دیگران وجود ندارد یا حتی می‌توانید با دست غذا بخورید یا ظرفتان را لیس بزنید و مطمئن باشید که هیچ کس بجز دوربین‌های مادون قرمز امنیتی شما را نمی‌بیند.

شاید هم بد نباشد که در خانه، تمرین چشیدن غذا را با چشمان بسته و بدون قضاوت راجع به رنگ و ظاهر آن داشته باشید و اگر توان رفتن به این رستوران را ندارید، خود را در این تجربه شریک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد