این شهر ‌هرگز ‌نمی‌خوابد

کشورهای ساحلی همیشه زیر نگاه کنجکاو بشر بوده‌اند، چراکه گردشگران تنها به واسطه جنگل‌های تودرتو و بیابان‌های شگفت‌،‌ راهی سفر نمی‌شوند.

همین کنجکاوی نام سواحلی چون سواحل قناری، خلیج فارس، مدیترانه و بالی را بر سر زبان‌ها انداخت، اما در این میان کمتر از سواحل رویایی ویتنام نام برده شده، کشوری که ظاهر فرانسوی آن نشان از سال‌ها استعمار به خود دارد و همانند زخمی کهنه خودنمایی می‌کند.

اما اصالت آسیایی آن باعث شده تا پس از سال‌ها جنگ و خونریزی در فهرست برترین‌های گردشگری جهان قرار گیرد و به عنوان چهارمین مقصد گردشگری جهان شناخته شود.

بسیاری از گردشگران با شنیدن نام ویتنام حتی تا همین چند سال پیش به یاد صحنه‌های دلخراش جنگ یا اعدام‌های گروهی می‌افتادند، ولی امروزه بجز تعدادی عکس و سنگرهای خالی آن دوران که از آنها به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌شود، چیزی از آن جنایات باقی نمانده گرچه هنوز برخی از افراد مسن‌تر در این کشور داستان‌هایی از آن روزهای ناگوار را برای جوان‌تر‌ها بازگو می‌کنند ولی تمام این خاطرات جای خود را به جشن‌های محلی و موسیقی‌های سنتی و شاد و لبخندی هرچند کوتاه بر لبان ویتنامی‌ها داده است.


اگر اهل سفر و گردشگری هستید با دنبال کردن مقاصد گردشگری درمی‌یابید که ویتنام هر روز شاهد رونقی باورنکردنی بوده و هست.‌ 4 شهر مهم این کشور به عنوان مهم‌ترین شهرهای گردشگری در میان تورها و گردشگران شناخته شده که به ترتیب عبارتند از هانوی که پایتخت این کشور است ، هالونگ، ساپا و دالات، اما دیگر شهرهای این کشور هم مقصد گردشگری هستند مثل بندرهای هایفونگ و هوچیمین.

با توجه به علاقه بشر به سواحل زیبا، قصد داریم پرده از زیبایی‌های سواحل رویایی خلیج هالونگ برداریم و به معرفی جذابیت‌های گردشگری شهر هالونگ بپردازیم. این شهر ساحلی که در شرق هانوی پایتخت ویتنام واقع شده در واقع نزدیک‌ترین مرکز توریستی به پایتخت کشور ویتنام است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت جاذبه‌های خود می‌کشد. خلیج‌های زیبا، غارها و جزایر مرجانی و تفریحات ساحلی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه هستند.

بهترین زمان سفر

با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای این شهر بهترین زمان برای سفر به این شهر ساحلی فاصله بین ماه‌های آبان تا اسفند خواهد بود. در این زمان دما و رطوبت هوا برای هر گردشگری قابل تحمل و البته در برخی موارد بسیار هم جذاب خواهد بود.

برای رسیدن به خلیج اژدها یا شهر هالونگ از پایتخت، بهترین روش استفاده از اتوبوس‌های عمومی و برون شهری از هانوی است. این سفر با اتوبوس تقریبا 4 ساعت طول می‌کشد که البته بسیار جالب و متنوع است.

برای دسترسی به این اتوبوس‌ها باید به ایستگاه مرکزی اتوبوس هانوی بروید و از این اتوبوس‌ها که 4 بار در طول روز به سمت خلیج اژدها روانه می‌شوند، استفاده کنید.

قایق سواری، صخره نوردی، تماشای طلوع و غروب آفتاب از روی صخره‌های بسیار زیبا، شیرجه زدن از روی صخره‌های طبیعی در آب، آشنایی با زندگی صیادان و تورهای تفریحی روی کشتی ‌از اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی این شهر هستند.

بنابراین با توجه به این امکانات و جذابیت‌های تفریحی هر روز شاهد پهلو گرفتن کشتی‌های غول‌پیکر تفریحی یا همان کروزها از سراسر جهان در این شهر ساحلی هستیم. به طور کلی این شهر توریستی در این فصل یعنی فصل سفر بسیار شلوغ و پررونق است به طوری که می‌توان گفت طی این مدت شهر هالونگ هرگز نمی‌خوابد.

قهوه به سبک ویتنام

پس از چند روز سفر دریایی و خاطره‌انگیز وقتی دوباره قدم به ساحل گذاشتید و به شهر هالونگ رسیدید بهترین جایزه‌ای که به خود می‌دهید نوشیدن یک فنجان قهوه ویتنامی در یکی از کافی شاپ‌های شهر است. با این کار خستگی سفری جالب با کشتی دزدان دریایی را از بدن بیرون می‌کنید و برای روزی دوباره آماده می‌شوید. به یاد داشته باشید بهترین کافه برای خوردن قهوه اصیل ویتنامی کافه 555 است البته شاید کمی برای نشستن روی صندلی و سفارش یک فنجان قهوه مخصوص ویتنام کمی معطل شوید، اما این معطلی با طعم و بوی بسیار خوش قهوه فراموش می‌شود.

در طول اقامت یک هفته‌ای خود در این شهر حتما باید سری به بازار محلی شهر بزنید و از نوشیدنی‌های محلی این شهر که به عقیده بسیاری از اهالی شهر برای سلامتی هم بسیار مفید است نوش‌جان کنید. بیشتر این نوشیدنی‌ها از گیاهان دارویی تهیه شده و به صورت جوشانده خنک یا گرم به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود ولی خوشمزه‌ترین قسمت این سفر می‌تواند خوردن انواع چیپس باشد.‌ به‌طور کلی ساکنان این شهر بیشتر میوه‌ها را به صورت چیپس و به عنوان تنقلات مصرف می‌کنند، در برخی از موارد حتی بسیاری از آبزیان را نیز به همین روش و به عنوان میان وعده غذایی میل می‌کنند ولی به هر حال یادتان باشد که حتما به فروشنده بگویید که کمترین میزان فلفل را برای شما استفاده کند، چون در غیر این صورت فقط از سوزش فلفل و جاری شدن اشک از چشمانتان چیز دیگری را متوجه نخواهید شد، اما نکته مهم‌تر این که در مورد چیپس آبزیان زیاد کنجکاوی به خرج ندهید چون واقعا مزه قابل تحملی ندارند.

تجربه زندگی با دزدان دریایی

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر تورهای یک، دو و سه روزه کشتی‌های قدیمی و تفریحی هستند که معروف‌ترین آنها کشتی The Deragons Pearl است، این کشتی بهترین تورهای دریایی را برای گردشگران مهیا کرده البته شبیه این کشتی تعداد زیادی در بندر پهلو گرفته‌اند. هزینه اقامت در این کشتی با متناسب با امکانات داخلی آنهاست به طوری که می‌توان به این کشتی‌ها هتل‌های شناور گفت البته با ستاره‌های متفاوت که معمولا از 2 ستاره شروع شده و به 4 ستاره ختم می‌شوند.‌ گردشگران با ثبت نام در این گونه تورها که البته تعدادشان هم کم نیست چند روز خاطره‌انگیز را تجربه و به سبک دزدان دریایی در قرن هجدهم زندگی خواهند کرد. به طوری که این کشتی پس از لنگر کشیدن از بندر به عنوان یک هتل با کابین‌های بسیار لوکس خود از مهمانانش پذیرایی می‌کند و با لنگر انداختن نزدیک جزیره‌های اطراف، این امکان را به گردشگران می‌دهد تا از نزدیک ، طبیعت بکر و دست نخورده دریایی خلیج اژدها را تجربه کنند.‌ به عنوان مثال کوهپیمایی وسط اقیانوس شاید باورنکردنی‌ترین قسمت این سفر باشد، اما اگر صخره‌نوردی یا غارنوردی را به این مجموعه بیفزاییم مجموعه‌ای رویایی و باورنکردنی‌ را توصیف کرده‌ایم که هر شنوده‌ای را برای دیدن آن مکان به وجد خواهد آورد، اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟!

شب وقتی از روی عرشه کشتی‌های تفریحی شناور در آب‌های اطراف خلیج به سیاهی دریا نظری بیندازید روشنایی کشتی‌های تفریحی و تجاری اطراف همانند الماس‌هایی درخشان در دل تاریکی اقیانوس می‌درخشد و صحنه‌هایی بسیار جالب را خلق می‌کنند حالا تصور کنید اگر شما هم در یکی از همان نقاط نورانی باشید احساس بسیار خوبی خواهید داشت.‌ تجربه سفر دریایی با این کشتی قدیمی که به سبک کشتی دزدان دریایی بازسازی شده بسیار باارزش است، خوردن یک وعده غذا در ساحل یک جزیره و آرامش آن باعث می‌شود که روحیه هر گردشگری تازه شده و به خود اجازه دهد تا هزینه این تور را پرداخت کند.

اما تیر خلاص این تور به ذهن جستجوگر گردشگران، وقتی شلیک می‌شود که شما به بازدید از معبدی بسیار قدیمی در 40 کیلومتری ساحل دریا و نوک قله یکی از این تپه‌های مرجانی ساخته شده، می‌روید. تصور کنید هنگام بازدید از این معبد قدیمی چه احساسی خواهید داشت، سکوت و آرامش معبد باعث می‌شود تا هر ذهن آشفته‌ای را آرام‌ کند. البته این امکان هم هست که شبی را در این معبد به صبح برسانید و طلوع و غروب بسیار زیبای خورشید را از ایوان آن نظاره‌گر باشید.

امید خراسانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد