بررسی قانون TAX FREEدر کشورهای گردشگرپذی

کلماتی مثل مالیات و گمرک گرچه به ظاهر اقتصادی هستند، اما امروزه با توجه به رشد و گسترش صنعت گردشگری و تعدد سفرهای خارجی مسافران به مقوله‌های جالبی برای گسترش صنعت گردشگری تبدیل شده‌اند.

مقوله مالیات که معمولا در برخی کشورهای توریستی مانع از رونق‌بخش گردشگری و صنایع وابسته به آن شده بود و در واقع ضدمحرکی برای این صنعت به شمار می‌رفت، باعث شد که ذهن دولت‌ها و بسیاری از دست‌اندرکاران گردشگری در سراسر جهان را به خود مشغول کند به طوری که آنها دائم به دنبال راه چاره‌ای برای از بین بردن این مانع بودند. ‌با توجه به اهمیت رشد و گسترش صنعت گردشگری برای همه آنها، تصمیمی بزرگ برای از بین بردن این مانع گرفته شد، به طوری که مالیات برای گردشگران به صفر رسید!

به این ترتیب همگی یکصدا و یکپارچه به این نتیجه رسیدند که با حذف مالیات برای گردشگران آنها را تشویق به خرید کنند و چرخ صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن را در کشورشان به حرکت درآورند.

این گونه بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر یا گردشگرانی که سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای هم در این صنعت داشته‌اند برای تکمیل این حرکت اقتصادی خود از این سوژه، نهایت استفاده را برده و با حذف مالیات خرید برای گردشگران، آنها را تشویق به ولخرجی در کشورشان کرده‌اند.‌ بنابراین از اجرای این قانون توسط بسیاری از کشورهای توریستی استقبال شد و در نهایت مالیات را برای گردشگران حذف کردند و قانون TAX free را به صورت قانونی بسیار کارآمد و یکپارچه به اجرا گذاشتند.‌ با تصویب و اجرای این قانون گردشگران با توجه به میزان خریدشان می‌توانند هنگام خروج از یک کشور مالیات خریدشان را از دولت آن کشور پس بگیرند، به این ترتیب خریدی بدون مالیات داشته باشند.

بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌های موجود در کشورهای توریستی با توجه به اجرای این قانون و با عقد قراردادی نزد اداره مالیات و گمرک کشورشان اقدام به نصب تابلوها یا برچسب‌هایی کنار صندوق فروشگاه خود می‌کنند و به خریدارانشان یادآوری می‌کنند که می‌توانند بدون پرداخت مالیات از این فروشگاه خرید کنند و با نصب این علامت‌ها از ارائه این خدمات به مشتریان خود خبر می‌دهند.‌ در بیشتر کشورها و در راستای این امکانات گردشگران می‌توانند درصدی از مبلغ خرید خود را به عنوان مشوق یا همان خرید بدون مالیات دوباره از سیستم بانکی دریافت کنند.

به عنوان مثال این رقم در کشور ترکیه 4 درصد مبلغ فاکتور خرید است به این ترتیب در ازای خرید یکصد لیر در ترکیه و استفاده از قانون بدون مالیات یا همان Tax free در فروشگاه مربوطه می‌توانید مبلغ 4 لیر دریافت کنید.

سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توان از این قانون استفاده کرد؟ اولین نکته، دانستن چگونگی اجرای این قانون در کشور مقصد است به این ترتیب که از میزان درصد مالیات خرید در آن کشور باید مطلع باشیم و میزان پوشش این قانون را بدانیم.‌ برای اطلاع از این موارد می‌توان از وب‌سایت دولتی کشور مقصد استفاده یا این که از سفارتخانه آن پرس و جو کرد.

به هر حال بهترین روش برای خرید و استفاده از این قانون آن است که قبل از خرید، به نشانه مخصوص Tax free که بالای صندوق در فروشگاه مورد نظر نصب شده یا نشانه نصب شده روی در ورودی فروشگاه توجه کرد. البته اگر به زبان محلی یا زبان انگلیسی تسلط دارید بهترین روش قبل از خرید، پرسیدن از فروشنده است که این فروشگاه تحت پوشش قانون بدون مالیات یا همان Tax free قرار می‌گیرد یا خیر؟ یا این که حداقل خرید جهت برخورداری از این قانون در فروشگاه مذکور چقدر است؟

پس از بررسی این قانون و بعد از خرید توجه کنید که در بیشتر کشورها باید فرم مخصوص که توسط صندوقدار فروشگاه در اختیار شما قرار می‌گیرد را کامل کنید. این فرم حاوی اطلاعاتی چون نام، نام‌خانوادگی، محل اقامت و آدرس شماست و در برخی موارد شماره پاسپورت گردشگر نیز خواسته شده است. پس از تکمیل این فرم، فروشنده از فاکتوری مخصوص جهت ثبت خرید شما استفاده می‌کند و نسخه‌ای از آن را به شما می‌دهد.‌ پس از دریافت این گونه فاکتورها (که معمولا 3 نسخه هستند)‌ اولین مرحله برای استفاده از این قانون برای خریدار به اتمام رسیده است.‌ گام بعدی برای استفاده از قانون خرید بدون مالیات هنگام خروج از هر یک از مبادی خروجی آن کشور است، بنابراین برای استفاده از این قانون باید ابتدا این مدارک یا همان فاکتور 3 برگی را به بخش مخصوص Tax free که در واقع زیرمجموعه گمرک آن کشور است، تحویل دهید.

به یاد داشته باشید در برخی از موارد از شما می‌خواهند تا اجناس خریداری شده را به مامور ارزیابی نشان دهید البته بیشتر این بازرسی در مواردی انجام می‌شود که ارزش کالای خریداری شده بسیار بالا باشد.‌ به هر حال حتی اگر در صورت کم بودن ارزش کالای خریداری شده باز هم از شما خواسته شد تا اجناس خریداری شده را به مامور گمرک نشان دهید با آرامش این کار را انجام دهید.

مامور پس از تایید خرید شما مهر مخصوصی را روی فرم خرید که در واقع همان فاکتور 3 برگی است می‌زند و پس از جداکردن یک برگ از فاکتور مذکور، 2 برگ دیگر را به شما تحویل می‌دهد، حالا می‌توانید چمدان‌هایتان را تحویل قسمت بار دهید، بنابراین به یاد داشته باشید قبل از تحویل بار باید به قسمت مخصوص Tax free در فرودگاه مراجعه کنید.‌ پس از عبور از قسمت کنترل پاسپورت دوباره به قسمت مربوط به Tax free مراجعه کنید. این مرکز بیشتر شبیه یک بانک است، با ارائه رسید مربوطه یعنی همان 2 برگ باقی‌مانده که توسط مامور اول ممهور شده، مبلغ قابل پرداخت را دریافت می‌کنید.

در انتهای این مسیر، متصدی یا کارشناس گمرک برای پرداخت مبلغ به شما 2 گزینه را پیش رویتان قرار می‌دهد به این ترتیب که هم می‌توانید مبلغ مربوطه را با ارز رایج همان کشور یا ارز معتبری چون دلار دریافت کنید.

بنابراین می‌توانید با توجه به احتمال بازگشتتان به آن کشور در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کنید.

با توجه به تفاوت‌های اجرای این قانون در کشورهای مختلف به یاد داشته باشید که در برخی از کشورها تمام مراحل بازپرداخت مالیات به شما یکجا خواهد بود و پس از کنترل اجناس توسط مامور گمرک در صورت لزوم همانجا مبلغ مالیات به شما پرداخت می‌شود، ولی در اصل موضوع، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

بهترین روش برای آشنایی با مرکز این خدمات در فرودگاه ، پرسیدن محل استقرار دفتر خدماتTax free و مراحل انجام آن از قسمت اطلاعات فرودگاه است. ‌پس به یاد داشته باشید که همیشه هنگام سفر به دیگر کشورها قبل از خرید از فروشنده در مورد این قانون سوال کنید، تا اگر آن فروشگاه مشمول قانون Tax free می‌شود از او فاکتور مخصوص دریافت کنید. البته هرگز فراموش نکنید که بسیاری از این فروشگاه‌ها مبلغ اندکی را برای صدور این فاکتورها در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال در کشور ترکیه حداقل خرید باید 100 لیر ترکیه باشد و برای فاکتورهای کمتر از آن فاکتور مخصوص خرید بدون مالیات صادر نمی‌شود.

با در نظر گرفتن این امکانات همیشه سعی کنید قبل از سفر، اطلاعات مالیاتی کشور مقصدتان را مطالعه کنید و همچنین تا حد امکان از نحوه محاسبه و میزان این قانون برای گردشگران آگاه شوید و با توجه به آن هنگام خروج از آن کشور مبلغ مالیات پرداختی خودتان را دوباره پس بگیرید و به یاد داشته باشید که این حقی است که دولت آن کشور برای شما درنظر گرفته و استفاده از آن نشانه فقر شما نیست. بنابراین با در نظر گرفتن این قانون و نحوه اجرای آن در کشورها می‌توان آسوده از خرید خود لذت برد چون قرار نیست مالیاتی بپردازیم.

نیره کردبچه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد