چین و گردشگری اسلامی

مارکوپولو و ابن بطوطه را می‌توان اولین کسانی دانست که با نوشتن سفرنامه‌های خود سرزمین باستانی چین را به جهانیان معرفی کردند. ابن بطوطه اولین گردشگر مسلمان شناخته شده‌ای است که از سرزمین‌های اسلامی به چین سفر کرد و دوباره به موطن خود بازگشت. البته باید گفت فردی به نام دو هوان نیز در زمان سلسله تانگ از چین به کشورهای اسلامی زمان خود سفر کرده و پس از بازگشت به چین، دیده‌های خود را در قالب سفرنامه‌ای نوشت که امروزه یکی از اصلی‌ترین منابع استفاده محققان به شمار می‌رود. حدود 600 سال پیش یک مسلمان چینی با نام وویاگر ژنگ طی 7 سفر خود از طریق دریا بیش از 30 کشور آفریقایی و آسیایی را دید که شاید بتوان این سفر را پیشگام سفرهای دریایی و گردشگری جهانی چین دانست.

30 سال پیش کشور چین درهای خود را روی سراسر مردم جهان گشود و با تغییر سیاست‌های کلان خود، شرایط ورود گردشگران به این کشور را آسان‌تر کرد و در نتیجه امروزه بسیاری از افراد در سایر کشورها با هدف ادامه تحصیل، کار یا گردشگری به چین سفر می‌کنند. در حال حاضر کشور چین به تمام مردم سراسر دنیا و بویژه گردشگران مسلمان خوشامد گفته و در‌همین‌خصوص بتازگی قوانین سیاری برای رعایت حقوق گردشگران تدوین شده است.

در بین شهرهای چین، پکن و شانگهای از همه مشهورترند ولی این به معنای عدم جذابیت یا نبود امکانات در سایر شهرهای این کشور نیست.‌ شهر نینگ ژیا یکی از شهرهای ناشناخته چین است و تعداد بسیار کمی از مردم را می‌توان یافت که به این شهر سفر کرده باشند، در صورتی که این شهر نباید از دید گردشگران و بویژه گردشگران مسلمان پنهان باشد. حدود یک‌سوم مردم این شهر مسلمان هستند و جالب این که 4 هزار مسجد در این شهر وجود دارد که برخی از آنها بسیار قدیمی‌اند. علاوه بر این، تعداد زیادی محوطه و گردشگاه زیبا نیز در این شهر قرار دارند. ‌ بتازگی مسوولان شهر نینگ ژیا با اخذ سیاست‌های تشویقی برای گردشگران مسلمان تلاش می‌کنند این شهر را به مرکزی برای گردشگری اسلامی در چین تبدیل کنند. برخی از این تسهیلات عبارتند از تاسیس مراکز خدمات مسافرتی اسلامی، ارائه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حلال و اسلامی، ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی با در نظر گرفتن اصول دین اسلام، برگزاری مراسم ویژه در تعطیلات و مناسبت‌های اسلامی و... .

اصلی‌ترین متولی گردشگری اسلامی در چین جامعه گردشگری اسلامی چین است که دفتر اصلی این نهاد در نینگ ژیا قرار دارد.

چین سرزمین پهناور و تاریخی و سرشار از زیبایی‌های طبیعی فراوان است که همراه فرهنگ کهن و اصیل خود، همواره یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگران محسوب می‌شود. در این میان، گردشگران مسلمان جایگاه ویژه‌ای دارند و شاید در گذشته یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های گردشگران مسلمان برای سفر به چین، پیدا کردن غذای اسلامی و همچنین مشکلات انجام فرایض مذهبی در این کشور بود که امروزه با اجرای سیاست‌های جدید و ارائه خدمات ذکر شده، این دسته از گردشگران نیز می‌توانند براحتی به چین سفر کنند و از آن لذت ببرند.

مترجم: نیروانا حسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد