عمارتی‌ مسحورکننده

قصرهای عربی همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی است که پا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌گذارند. بنای دارالحجر در کشور یمن یکی از این قصرهای رویایی است. این قصر با نمای ویژه و پنجره‌های سفیدرنگ خود که بر زمینه سنگ‌های سیاهرنگ گرانیت و بر فراز صخره‌ای طبیعی ساخته شده همواره یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری یمن است.

این بنا یک عمارت تاریخی است که در مرکز وادی الظهر در 14 کیلومتری شهر صنعا قرار دارد.

این دژ‌‌ ـ‌ قصر نظامی ‌روی ارتفاعات صخره‌ای شمال غربی شهر صنعا ساخته شده و دارای اهمیت زیادی در تاریخ این کشور است. می‌توان این دژ را نمایانگر سبک ویژه معماری یمن دانست که همه ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان برای دیدن آن به این کشور سفر می‌کنند. نام این محل برگرفته از سنگ‌های گرانیت ویژه‌ای است که بنا را با آن ساخته‌اند. در مورد پیشینه این بنا در بین پژوهشگران اختلاف نظر وجود دارد. عده‌ای ساخت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می‌دهند و عده‌ای نیز اعتقاد دارند این بنا در دوره تسلط ترکان عثمانی بر سرزمین یمن ساخته شده است.

بنای امروزی این قصر بدون تردید به اواخر قرن دوازدهم هجری بر‌می‌گردد و سازنده آن نیز فردی به نام علی بن صالح‌العمری است که دانشمند و فرزانه بود. از وی آثار زیادی به‌جای مانده که البته در بین آنها دارالحجر از همه مهم‌تر و بزرگ‌تر است.

بنای دارالحجر دارای 3 مرحله ساخت است که ساختمان اصلی آن به مرور زمان و بر اثر باران از بین رفته و بعدها با استفاده از گرانیت سیاه بازسازی شده است. در بخش شمالی کاخ یک آبگیر مدور وجود دارد که مشابه این آبگیر در شهر قدیم صنعا نیز هست. این کاخ تنها یک ورودی در سمت شمالی دارد که دارای راه‌پله‌ای سنگی است. قصر دارای 35 اتاق، دفتر کار، انبار و... است که در سالن مرکزی قصر یک راه‌پله بسیار زیبا گردشگران را به ایوان‌ها و بالکن‌های بسیار با شکوه هدایت می‌کند.

اگر در روزهای جمعه یا شنبه برای بازدید به این قصر بروید ممکن است شانس دیدن یک عروسی به سبک یمنی را نیز داشته باشید.

البته دیدنی‌های این محل منحصر به این قصر نیست و سرتاسر دشت‌های اطراف این قصر را باغ‌های انگور، به، زردآلو و هلو احاطه کرده‌اند.

منیژه خندان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد