شهر هزار مسجد

بخش مدرن شهر الجزیره در کرانه ساحلی دریا و بخش قدیمی آن بر تپه‌های مشرف به شهر ساخته شده است. بر فراز این شهر بزرگ دژی با ارتفاع 122 متر از روزگاران کهن باقی مانده که اهالی شهر به آن لقب تاج شهر داده‌اند. بیش از 99 درصد مردم این کشور مسلمان هستند. اینها مشخصات پایتخت الجزایر است که آرام در کنار دریای مدیترانه با جمعیتی معادل 5/3 میلیون نفر قرار گرفته است.

الجزایر در طول تاریخ دارای ارتباط فرهنگی بسیار نزدیک با کشورهای اروپایی مانند فرانسه بوده که در این میان می‌توان به آلبر کامو نویسنده مشهور الجزایری ـ فرانسوی اشاره کرد. از افراد مشهور معاصری که دارای اصالتی الجزایری هستند می‌توان به زین‌الدین زیدان ستاره مشهور فوتبال جهان اشاره کرد که سال‌ها در تیم ملی فرانسه بازی کرد. پدر و مادر وی الجزایری بوده و خود وی نیز در الجزایر متولد شده است.

فرودگاه بین‌المللی «هواری بومدین» در 20 کیلومتری جنوب شرق شهر قرار گرفته و نام خود را از رئیس‌جمهور سابق این کشور که تغییرات زیادی در این کشور ایجاد کرد، گرفته است.

فراموش نکنید که این کشور زیبایی‌های بسیاری دارد که برای دیدن آنها می‌توانید از طریق زمینی، با قطار یا اتوبوس به سایر شهر‌های این کشور سفر کنید. ایستگاه مرکزی راه‌آهن الجزیره در مرکز شهر ساخته شده و در طول سال گذشته با نوسازی کامل و استفاده از تجهیزات مدرن دارای امکانات مناسبی جهت سفر با استانداردهای بالاست. شما از طریق راه‌آهن، امکان سفر به تمام‌ شهرهای این کشور را خواهید داشت.

امکانات سفرهای درون شهری الجزیره نیز نسبتا مناسب بوده و برای گشت و گذار در این شهر زیبا گزینه‌های مختلفی ازجمله تاکسی‌های درون شهری، ون، مترو و اتوبوس خواهید داشت.

تاکسی‌های شهری بسیار ارزانقیمت و سریع هستند که برای استفاده از آنها باید به ایستگاه‌های تاکسی زیادی که در جاهای مختلف شهر وجود‌دارند، مراجعه کنید. فراموش نکنید‌ قبل از سوار‌شدن به تاکسی حتما ‌سر‌کرایه با راننده به توافق برسید و سپس حرکت کنید!

الجزیره آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و تابستان‌های معتدل دارد. زمستان‌هایش نسبتا مرطوب است و بهترین هوا در این شهر را می‌توانید در آذر و دی تجربه کنید.

دیدنی‌های شهر

قصبه: دژی سلطنتی در تپه‌های مشرف به شهر الجزیره است که در واقع خودش یک شهر کوچک دارای دو بخش بالای شهر و پایین شهر است. در این مجموعه مسجدی قدیمی با دو مناره از قرن هفدهم وجود دارد که زیبایی‌های فراوانی دارد.

باب العود: معنی لغوی این محل دروازه رودخانه است و در نزدیکی قصبه است. این محله به دلیل میدان‌های معروف و بویژه میدان ساعت، شناخته می‌شود. البته در این منطقه کارخانه‌ها و مراکز صنعتی زیادی نیز قرار دارند.

کوبا: نام روستایی باستانی در نزدیکی الجزیره است. این روستا به وسیله مهاجران فرانسوی ساخته و توسعه یافته است. امروزه این روستا از دیدنی‌های الجزیره محسوب شده و ساختمان‌های بسیار زیبایی در این منطقه ساخته شده است.

مسجد جامع قدیم: قدیمی‌ترین مسجد الجزیره که توسط فردی به نام یوسف ابن تشفین ساخته شده است. این مسجد در طول دوران مختلف بارها بازسازی و منبر آن سال 1097 میلادی ساخته شده است.

مسجد جامع جدید: این مسجد در قرن هفدهم میلادی به سبک یونانی ساخته شده و دارای گنبد بسیار بزرگ و سفید رنگ با 4 گنبد کوچک در گوشه‌های بناست. این مسجد 4 مناره با ارتفاع 27 متر دارد.

احسان محمدحسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد