در‌ این ‌کشور ‌سوت ‌نزنید!

مغولستان برای بیشتر مردم دنیا، کشوری مرموز و ناشناخته است و شاید تنها چیزی که برای بسیاری از مردم با شنیدن نام این کشور تداعی می‌شود، خاطره حمله ارتش مغول به فرماندهی چنگیز خان به بخش بزرگ دنیای آن زمان و البته سرزمین ایران است. خارج از این موضوع، بیشتر ما اطلاعات کمی از این سرزمین داریم.

مغولستان یک کشور محصور میان خشکی بوده و به دریا راه ندارد و بین دو کشور چین و روسیه در قاره آسیا قرار دارد. جالب است بدانید که امروزه تنها در این کشور هنوز سنت زندگی چادرنشینی به صورت گسترده وجود دارد و رسوم قبیله‌ای و زندگی عشایری در بسیاری از بخش‌های این سرزمین رایج است.

مغولستان با میانگین تقریبا 2 نفر در هر کیلومترمربع یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای دنیا به نسبت مساحتش محسوب می‌شود که البته بیشترین تراکم جمعیت این کشور در پایتخت آن یعنی اولان باتور است. این شهر با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار نفر بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. اولان باتور به نسبت شهرهای امروزی کمتر مدرن بوده و نشانه‌های سنت در آن بشدت به چشم می‌خورد؛ شاید به همین دلیل است که مردم آن را یکی از مهمان‌نوازترین مردم دنیا می‌دانند! اگر قصد سفر به این شهر را داشتید حتما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا بازدیدتان در فصل تابستان باشد زیرا این سرزمین سردسیر در گرم‌ترین روزهای تابستان دمای 20 درجه بالای صفر را داشته و در روزهای سرد زمستان ممکن است سردی هوا تا 30 درجه زیر صفر نیز کاهش پیدا کند.

فرودگاه چنگیزخان

تعجب نکنید شاید تنها دوره‌ای که نام مغولستان در سطح جهانی مطرح شد؛ دوره چنگیزخان باشد، گرچه این نام برای بیشتر مردم دنیا یادآور هراس و خونریزی است، اما برای مردم مغولستان این طور نیست! گذشته را فراموش کنید وبه یاد داشته باشید که مردم مغولستان مردمی بسیار آرام، مهربان و صلح‌طلب هستند و از زمان چنگیزخان مغول هم بیشتر از 8 قرن می‌گذرد. اگر با هواپیما به مغولستان سفر می‌کنید، اولین نقطه‌ای که در خاک مغولستان خواهید دید فرودگاه چنگیزخان است که در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر اولان باتور واقع شده است؛ البته باید بدانید که از ایران به این فرودگاه پرواز مستقیم وجود ندارد و شما باید از طریق یکی از شهرهای مسکو، سئول، پکن یا توکیو به مغولستان وارد شوید؛ البته اگر اهل سیاحت و هیجان هستید و زمان کافی نیز در اختیار دارید، می‌توانید از طریق قطار و از شهر پکن به اولان باتور بروید. در این سفر شما از بخش‌های داخلی و دشت‌های بزرگ مغولستان و همچنین بیابان معروف گوبی دیدن خواهید کرد.

به طور کلی هزینه‌ها در مغولستان ارزان است و این موضوع شامل کرایه تاکسی و اتوبوس هم می‌شود؛ البته توصیه می‌کنیم از پیش نسبت به تهیه نقشه شهر و همچنین برنامه‌ریزی برای بازدید خود اقدام کنید تا در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده باشید. یکی از مزایای نقشه شهر، وجود یک خیابان اصلی غربی ـ شرقی در وسط شهر (تقریبا مشابه خیابان ولیعصر در تهران) است که تمام خیابان‌های دیگر به آن منتهی می‌شوند. یکی از هیجان‌انگیزترین خاطرات شما در این سفر می‌تواند اقامت در یکی از هتل‌های چادری یا کلبه‌های سنتی مغولی باشد که البته مطمئن باشید این هتل‌های سنتی از امکانات خوبی برخوردار بوده و شما ساعات خوبی را در آن خواهید گذراند.

دیدنی‌های شهر

صومعه گاندان: اصلی‌ترین صومعه شهر است که امکان بازدید از آن برای گردشگران وجود دارد‌، زیرا تقریبا برای افراد عادی و بویژه افراد خارجی امکان ورود به بیشتر صومعه‌های این کشور وجود ندارد.‌ گاندان صومعه است. ساعت بازدید از این صومعه از 10 صبح تا ‌5 بعدازظهر است و بازدید از آن می‌تواند به شما نشان دهد که در یک صومعه بودایی چه می‌گذرد.

‌صومعه چوجین لاما: برای دیدن از این صومعه باید به محله چینگلتری بروید. این صومعه در کنار کتابخانه مرکزی شهر واقع شده است. موزه و معبد آن، ویترین منحصر به فردی از فرهنگ و هنر و تاریخ بودایی‌گری در مغولستان است. این صومعه تا سال 1941 فعال بوده و راهبان در آن اقامت داشتند، اما از این تاریخ به بعد از این محل به عنوان موزه استفاده می‌شود. در این مجموعه 5 معبد زیبای بودایی قرار دارد که توصیه می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

موزه تاریخ طبیعی: ساعت بازدید از این موزه نیز 10 صبح تا 5 بعدازظهر بوده و فراموش نکنید که تا ساعت 5 /4 به شما اجازه ورود به این موزه داده می‌شود.

بد نیست بدانید که سرزمین مغولستان یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه فسیل‌های دایناسورها و موجودات ماقبل تاریخ است که دیدن از این موزه فرصتی است برای دیدن فسیل این موجودات غول‌پیکر از نزدیک. موزه تاریخ طبیعی شامل 40 سالن مجزا بوده و مساحت آن 2700 مترمربع است.

میدان سوخوباتار: این میدان زیبا و بزرگ در مرکز شهر قرار دارد و اگر می‌خواهید مجسمه بزرگ چنگیز خان را دیده و با آن عکس یادگاری بیندازید، بازدید از این میدان را در برنامه خود بگنجانید.

موزه خردمندان جهان: در این موزه شما با تعداد زیادی از بازی‌های فکری کشور مغولستان و سایر کشورهای دنیا آشنا شده و فرصت بازی کردن با آنها را دارید. در این موزه بازی‌ها و آثار بیش از 50 کشور جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره سالانه نادام: بزرگ‌ترین و مشهورترین جشنواره مغولستان که در تیرماه هر سال انجام می‌شود ‌شامل کشتی، تیراندازی و اسب‌سواری است.

مجموعه کاخ ـ‌ موزه بغدخان، مجموعه یادبود زایسان و موزه هنرهای زیبای زانابازار از دیگر دیدنی‌های شهر محسوب می‌شوند. همچنین به شما توصیه می‌کنیم در خیابان صلح به یکی از مراکز ماساژ سنتی مغولی مراجعه کرده و خستگی سفر را از بین ببرید. اگر هم در زمستان به این شهر سفر می‌کنید حتما سری به پیست اسکی شهر زده و از آن لذت ببرید.

خرید به‌سبک مغولی

اصلی‌ترین محصولات مغولستان لباس، چکمه و کلاه در کنار انواع لباس‌های کشمیری، جواهرات، مصنوعات چرمی و نقاشی‌ها و مینیاتورهای مغولی است. تیر و کمان‌های این کشور نیز از شهرت جهانی برخوردارند و می‌تواند یادگاری جالبی از این سفر باشد.

اصلی‌ترین مراکز خرید شهر در خیابان صلح قرار دارند. علاوه بر این خیابان، شما می‌توانید به فروشگاه‌های 5 طبقه
«State Department» بروید. برای پیدا کردن محصولات ارزانقیمت نیز بهتر است سری به AKA Black Market
بزنید.

مردم مغولستان بسیار سنت‌گرا و خرافاتی‌اند و بهتر است در این کشور از انجام برخی امورات که در ذیل می‌آید پرهیز کنید:

1 ـ هیچ‌گاه به ستون وسط چادر تکیه ندهید زیرا این عمل در فرهنگ مردم این کشور معنی بدی دارد.

2 ـ در معابر عمومی و اماکن توریستی به هیچ عنوان سوت نزنید.

3 ـ آتش برای مردم این کشور بسیار محترم است و اگر شما روی آتش آب ریخته و آن را خاموش کنید برای آنها توهین‌آمیز خواهد بود.

4 ـ هیچ‌گاه جلوتر از یک فرد میانسال راه نروید، احترام به کهنسالان بخشی از فرهنگ اصیل مردم این کشور به شمار می‌رود.

5 ـ هیچ‌گاه پشت به آثار مذهبی نایستید، مگر هنگام خروج از آن محوطه.

6 ـ هیچ‌گاه از ظرف غذا با دست چپ غذا بر ندارید.

7 ـ به هیچ عنوان به کلاه سایر مردم دست نزنید.

احسان محمدحسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد