سرزمین چشمه‌های‌ کویری

در هر سفر، یکی از نکاتی که باید در نظر گرفته شود، آگاهی از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی منطقه و دیگر شناسایی بخش‌های مختلف برای شناسایی جاذبه‌های آن است تا سفری به یاد ماندی و بدون دردسر و مشکل داشته باشید. شهر اراک از شهرهای صنعتی ایران است و گاهی از آن به عنوان پایتخت صنعتی کشور نام برده می‌شود.

جالب این که این شهر براساس نقشه‌ای ساخته شده که تریزر، مهندس فرانسوی که به‌همراه ژنرال گاردان از سوی ناپلئون بناپارت به‌ایران آمده بود، همانند شهر نیس فرانسه طراحی کرده است. این شهر در گذشته 4 دروازه داشت. برخلاف منطقه نیمه‌کویری این شهرستان، جاذبه‌های طبیعی آن بسیار زیاد و با وجود چشمه‌های فصلی و دائمی، همیشه جایی برای گردش و لذت بردن از طبیعت برای خانواده‌ها و مسافران دیده می‌شود.

از چشمه‌های جوشان و فصلی و دائمی این شهرستان می‌توان به چشمه چپقلی، چشمه کیخسرو (سراب حک)، چشمه دوروزن آب ـ که در روستای چناس قرار دارد و چشمه‌ای است فصلی که با وجود برف و بارش باران همچنان جوشان است ـ اشاره کرد.

دریاچه میقان در این شهر هم یکی از مناطقی است که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

اراک یکی از منطقه‌هایی است که به جهت داشتن خاک آهکی سازه‌ها و غارهای بسیاری در آن دیده می‌شود که می‌تواند برای پژوهشگران و دوستداران طبیعت و کوهنوردان قابل توجه باشد. غارهای قلعه جوق، سفید خانی، انجدان، آسیلی، کل چناس، ایوان کل چناس، غار سفیدخانی، غار وفس و برآفتاب نمونه‌هایی از این غارها هستند. غار کل چناس دارای ورودی کوچکی است به طوری که باید 10 متر از مسیر را به صورت نشسته طی کنید تا به تونل بزرگی برسید. غار دیگری که با این غار ارتباط دارد غار ایوان کل چناس است. این غار کوچک است و به دلیل ارتباطی که با غار کل چناس دارد به‌این نام خوانده شده است.

اراک شهری مذهبی است و جاذبه‌های مذهبی بسیاری دارد و زائرانی را از شهرهای استان و مسافران را از دیگر شهرهای کشور به‌سوی خود می‌کشاند. امامزاده ابراهیم، امامزاده حسن، امامزاده حوا خاتون، امامزاده هفتاد و دو تن و... نمونه‌های از این مکان‌های مقدس و آرامگاه‌های مذهبی است.

یکی از جاذبه‌های تاریخی حمام چهارفصل است. این حمام، حمامی است که حاج محمد خوانساری نزدیک به 100 سال پیش ساخته است و در مرکز شهر قرار دارد. نام این حمام از تابلوهای زیبای چهار فصل که در بخش سربینه حمام مردانه قرار دارد گرفته شده است.

حمام از 4 بخش جداگانه، مردانه، زنانه، اقلیت‌های مذهبی و خصوصی تشکیل شده است. حمام از درون به وسیله کاشی‌های معرق هفت‌رنگ تزئین شده است. آب حمام از آب قنات تامین می‌شد. گنبد سربینه حمام
بر8 ستون استوار است که دارای نقش و نگارهای بسیار زیبا از گل، پرنده و سرباز قاجاری است که با کاشی کار شده است. لازم به ذکر است که امروزه بخشی از حمام به موزه تغییر کاربری داده است.

سارا زعفرانی قزوینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد