در مرحله اول، گردشگری با مناسبات انسانی و فرهنگی در ارتباط است از این رو رعایت برخی نکات در برقراری ارتباط با گردشگران و ارائه راهکارهای روشن در مناطق گردشگری میتواند باعث رونق این صنعت شود. یک روی گردشگری بازدید از سکونتگاههای انسانی و آشنایی با فرهنگهاست. فرهنگها شامل آداب و رسوم، جشنها، شیوههای زندگی و اعتقادات مذهبی بوده که دارای جاذبههای بسیاری برای گردشگران است. ارائهکنندگان خدمات گردشگری با توجه به نوع منطقه باید آگاهی جامعهشناختی و رفتارشناسی از مردم محلی و بومی و همینطور از گردشگران و مسافران داشته باشند. این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا گردشگر یا مسافر از نوع فرهنگ و آداب و رسوم و مراسمی که قصد آشنایی با آن را دارد، اطلاعات کافی ندارد و این سرپرستان تور و راهنمایان هستند که باید اطلاعات لازم را در این خصوص به گردشگران ارائه دهند. برخی از کشورها به دلیل تمرکز شریان اقتصادی خود در صنعت گردشگری به ارائه آموزشها، برنامههای جنبی و همایشهای گوناگون میپردازند تا در ارائه هر چه بهتر این صنعت موفق باشند. به دلیل وجود مناسبات فرهنگی و رفتارهای ثانویه انسانی در حوزه گردشگری ارائه آموزشهای جنبی در زمینه روانشناسی، جامعهشناسی و شناخت فرهنگها میتواند کارآمد باشد. نوع نگاه و برخورد گردشگر یا مسافر با مناسبات فرهنگی یک منطقه بسیار مهم و حیاتی است به همین دلیل سرپرستان تورها و دستاندرکاران خدمات گردشگری باید به این جنبه مهم توجه داشته باشند تا هیچ سوءبرداشت و تعبیری از آن به عمل نیاید. این مقوله باید بخشی از خدمات و اطلاعرسانی تورها و راهنمایان اکیپهای گردشگری باشد. همینطور نوع برخورد ساکنان بومی و افراد محلی با گردشگران یا بازدیدکنندگان.
از سوی دیگر، خدمات ارائهشده برای گردشگران باید توسط مسوولان ذیربط هماهنگ و برنامهریزیشده باشد. ازجمله تامین وسایل نقلیه برای مسافران و گردشگران واجد اهمیت است. رانندگان تاکسیها و اتوبوسها حتی آژانسهای اتومبیل باید آموزشهای لازم را فرا بگیرند و دستکم با یک زبان خارجی آشنایی داشته باشند، بخصوص تربیت رانندگان کارآشنا باید در سرلوحه این برنامهها باشد، رانندگان میتوانند نماینده فرهنگ مردم یک منطقه بهشمار آیند. همچنین ارائه کالا با قیمت مناسب برای گردشگران یا نوع رفتار فروشندگان با آنها نیز دارای اهمیت است. افرادی که به ارائه خدمات میپردازند باید در رفتار طوری عمل کنند که نهتنها حس مهماننوازی را انتقال دهند، بلکه بتوانند رفتاری معقولانه همراه با نگرش و آگاهی از نیاز گردشگر خارجی داشته باشند.
لیلا خلیلی