فرهنگ سیستان

مجموعه اقوام ساکن در استان سیستان و بلوچستان همراه با سنن و شیوه‌های خاص زندگی، به تنهایی یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه است. زندگی ایلی با الگوی سکونت و آداب و رسوم ویژه، مورد علاقه دیدارکنندگان داخلی و خارجی است.

در منطقه سیستان و بلوچستان ، 2 ایل مهم براهویی و بلوچ زندگی می‌کنند. نحوه معیشت و زیست، الگوهای سکونت و باورداشت‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم و سرانجام ایل راه‌نما ازجمله جاذبه‌های دیدنی این شیوه زندگی است.

لباس‌های محلی

شکل پوشش گروه‌های انسانی ارتباط مستقیمی با شرایط اقلیمی، فرهنگی و قومی هر منطقه دارد. همچنین پوشاک معرف ذوق و هنر، آداب و سنت‌های جوامع بشری بوده است. یکی از موضوعاتی که پیش از همه توجه انسان را در بدو ورود به سیستان و بلوچستان جذب می‌کند، تنوع رنگ در پوشاک است. البته این‌تنوع رنگ در بسیاری از نقاط ایران بویژه در میان ایل قشقایی، شاهسون و کرد نیز مشهود است. لباس مردان بلوچ عبارت از پیراهن یقه‌باز، لباده بلند، دستار سفید، کمربند ضخیم و جفت جوراب دستباف است.

مردها کفش مخصوصی دارند که نوک آن به طرف بالا برگشته است و عقیده دارند که این کفش‌ها آنها را در راه‌رفتن چابک کرده و در حرکت موجب زحمت آنها نمی‌شود. لباس زنان بلوچ، پیراهن بلند با یقه باز است و آن را با دستار بزرگی می‌پوشاند. کفش زن‌ها شبیه به کفش مردها است، ولی بیشتر آنها پای برهنه راه می‌روند و بعضی هم با جوراب رفت‌و‌آمد می‌کنند. زنان بلوچ بسیار فعال و چابک و زحمتکش هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد