تعطیلات زیر آب

درباره سفری فوق‌العاده صحبت می‌کنیم! قرار است به شما گردشگران مکان‌ها و تورهای عجیب و غریب را معرفی کنیم. تورهای عجیب را مطمئنا برای من و شما طراحی نکرده‌اند. این تورها مخصوص کسانی است که دیگر از دیدن دیوار چین و برج ایفل و رژه رفتن در جزایر قناری خسته شده‌اند و با تکیه بر حساب بانکی‌شان دنبال ماجراجویی‌های پر‌خرج‌تر هستند.

گردشگری زیردریا!

یک ماجراجوی استرالیایی 2 هفته زیر آب زندگی کرد، برای تولید برق دوچرخه‌سواری کرد و از جلبک نیز برای تولید اکسیژن استفاده کرد. هدف این ماجراجوی ۲۹ ساله که دست به این کار پر‌تشویش و ترسناک زد، این بود که چراغی را روی چالش‌های روان‌شناختی و عملی زندگی در محیطی بیگانه روشن کند.

خانه موقت او،جعبه‌ای به طول ۱۰ فوت (3متر و 30سانت)، به عنوان اولین زیستگاه خودکفا و خوداستوار شناخته شد. او زندگی در چنین شرایطی را به خانه‌ای گرم ترجیح داد.

تورهای زیردریایی

مسافران این تورها بعد از ثبت‌نام در دوره‌های فشرده‌ای شرکت می‌کنند که توانایی‌شان را برای زندگی در عمق اقیانوس‌ها بالا می‌برد! در حال حاضر معروف‌ترین این تورها در سواحل هاوایی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان آن زندگی در محیط‌های زیر آب و‌ کنار موجوادت ترسناک آب‌های آزاد جهان را تجربه می‌کنند. اما این طور که معلوم است ساخت هتل عظیم زیر دریایی 5 ستاره در سواحل دبی قرار است انقلابی در تاریخ این سفرها ایجاد ‌کند.

دنیای زیر آب لنکاوی و پاتایا

این مکان، گنجینه‌ای را در خود نهفته دارد. یک مجموعه آکواریمی بزرگ در ساحل کنار سینانگ مالزی ایجاد شده است که شهرت فراوانی دارد. در این مکان بیش از ۵ هزار نوع حیوان آبزی وجود دارد که در بیش از ۱۰۰ مخزن شیشه‌ای با حجم‌های متفاوت قرار داده شده‌اند. بارزترین مخزن موجود، مخزن یا آکواریم بزرگی است که آبزیانی مانند کوسه، مارماهی و لاک‌پشت سبز در آن دیده می‌شود. در اینجا یک پنجره شیشه‌ای به طرف داخل دریا باز شده است که ۱۵ متر طول دارد و تماشاگران می‌توانند از آن به زندگی پر تنوع موجودات اعماق دریا بنگرند.

در این مکان می‌توان به ماهی‌ها غذا داد و از این کار لذت برد. یک سالن جدید هم ساخته شده است که در آن می‌توانید آخرین و جدیدترین حیوانات آورده شده به این محل را تماشا کنید. به عنوان مثال می‌توانید در آن پنگوئن‌ها و خوک‌های آبی، راک هوپر قطب جنوب و پنگوئن پا سیاه را ببینید که در سنین مختلف دیده می‌شوند و برای دیدارکنندگان جالب توجه‌اند. به این حیوانات روزی ۲ بار غذا داده می‌شود: 30 /10 صبح و 30/ 3 بعد از ظهر.

در این مکان حیرت‌آور بایستید و از تماشای آن لذت ببرید. هم چنین نمایش‌های مدرنی با دستگاه‌های سه‌بعدی در اینجا ارائه می‌شود که حیات دریایی جزیره را در معرض دید شما می‌گذارد.

همچنین دنیای زیر آب پاتایا یکی از دیدنی ترین مکان‌ها برای گردشگران است که در آن می‌توانند گونه‌های مختلف حیوانات آبزی را در آکواریم بسیار بزرگی مشاهده کنند.این آکواریم که به شکل تونل استوانه‌ای شیشه‌ای است 100 متر طول دارد و بیش از 4000 موجود آبزی در 200 گونه متفاوت را در خود جای داده است.

هتل از نوع زیرآبی

هتلی تمام شیشه‌ای، زیرآب‌های اقیانوس آرام، جاذبه‌ای دیدنی را برای گردشگری مالدیو به ارمغان آورده است. این هتل شکلی گنبد مانند داشته و به‌گونه‌ای طراحی شده است که مسافران آن در اتاقی آکواریومی که ظرفیت 12 نفر را دارد با مشاهده حیات زیر آب به صرف غذا می‌پردازند.

با گذشت 5 سال از راه‌اندازی یک هتل زیرآبی در سواحل کشور زیبای مالدیو در اقیانوس هند،‌ کارشناسان این هتل را یکی از عوامل رشد چشمگیر صنعت گردشگری این کشور می‌دانند. هزینه هر روز اقامت در هر یک از سوئیت‌های هتل زیرآبی مالدیو که از آنها به عنوان ویلای دولوکس آبی سلطنتی نام برده می‌شود، 1156 پوند است، این درحالی است که تا به حال هیچ یک از مسافران این هتل کمتر از 2 هفته در سوئیت‌های گرانقیمت هتل زیرآبی اقامت نکرده‌اند.

گردشگری در دریا و عکاسی

اما نیاز نیست برای این گردشگری به مکان‌های دور بروید. همین جا در کشور خودمان هم این امکان برای گردشگرانی که طالب زندگی در زیر آب هستند وجود دارد. شما می‌توانید هم تجربه زندگی در آب را تجربه کنید و هم عکاسی کنید. البته این گردشگری هنوز در کشور ما شناخته شده نیست و چندان قدمتی ندارد. حدود 15 سال پیش، کاظم بایرام‌بخش برای نخستین بار به عکاسی زیرآب پرداخت. عکاسی که در حال حاضر، کشور فرانسه را برای زندگی برگزیده و در زمینه عکاسی زیر آب، از بهترین عکاسان جهان است.

البته کشور همسایه ما ترکیه در این زمینه بسیار فعال بوده و سالانه هزاران نفر را برای عکاسی زیرآب به سواحل مدیترانه می‌کشاند ؛ سواحلی که قابل مقایسه با کیش و قشم نیستند.

اسماعیل گلرخ عربانی، مدرس و عکاس زیرآب درباره این نوع عکاسی به چمدان می‌گوید: کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند هم باید با عکاسی آشنا باشند و هم دوره‌های غواصی را سپری کنند. فرد ابتدا باید در کلاس‌های آموزش غواصی شرکت کند و بعد از گرفتن مدرک دو ستاره، می‌تواند به فعالیت در یکی از گرایش‌های غواصی که عکاسی زیرآب هم یکی از این شاخه‌هاست بپردازد. گلرخ عربانی تجهیزات گرانقیمت و بدی آب و هوا را از مشکلات این رشته می‌داند و می‌گوید: تجهیزات لازم برای عکاسی زیرآب تا اندازه‌ای گران است. از سوی دیگر اردیبهشت و آبان، بهترین زمان برای این کار است. در ماه‌های دیگر، بخوبی این 2 ماه نمی‌توان عکاسی کرد اما آنچه اهمیت دارد این است که دنیای زیرآب، پر از زیبایی و شگفتی و رمز و راز است و هرکس یک بار آن را تجربه کند، هرگز رهایش نمی‌کند.

مسوول یکی از آژانس‌های مسافرتی که تجربه تور غواصی و گردشگری در زیر آب را دارد می‌گوید: متاسفانه استقبال چندانی در داخل کشور از این موضوع نمی‌شود و چون تبلیغ هم نشده بسیاری از گردشگران خارجی هنوز نمی‌دانند در سواحل کیش و چابهار ما این تورها را برگزار می‌کنیم.

او به چمدان می‌گوید: آب و هوای مناسب در سواحل کیش، قشم و چابهار سبب شده تا هر زمان که گردشگران طالب باشند، آنها را با کلوپ‌های غواصی به تور زیر آب ببریم.

او با بیان این‌که یکی از جاذبه‌های غواصی گردشگری در غارها و مکان‌های زیر آب است می‌گوید: متاسفانه چون کمتر کسی دنبال این موضوع است، تورها برنامه منحصری برای آن ندارند و مسافرانی که تمایل داشته باشند را در قشم و چابهار به کلوپ‌های غواصی معرفی می‌کنند.

به گفته وی،‌ تور غواصی برای حدود یک ساعت 75 هزار تومان است و کسانی که به جنوب سفر می‌کنند می‌توانند خودشان برای غواصی با کلوپ‌ها هماهنگ کنند.

زهرا تالانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد