کورس ماشین‌ها با هواپیما

فرودگاه گیبرالتار که فرودگاه نورث فرانت نیز نامیده می‌شود در جنوب غربی قاره اروپا و در شبه‌جزیره ایبری قرار دارد. این فرودگاه یک فرودگاه غیرنظامی است و تحت نظر بریتانیا اداره شده و مورد استفاده نیروی هوایی سلطنتی قرار می‌گیرد.

این فرودگاه جزو معدود فرودگاه‌های کلاس‌A در جهان است؛ البته مهم‌ترین نکته در مورد این فرودگاه این است که فرودگاه گیبرالتار پنجمین فرودگاه خطرناک جهان و اولین فرودگاه خطرناک اروپا به‌شمار می‌رود.

تصور کنید هنگام فرود هواپیما شما مستقیما به سمت آب‌های نیلگون اقیانوس شیرجه بزنید و روی باندی که از حریم ساحل تجاوز کرده و وارد دریا شده فرود بیایید. این باند نسبت به سایر باندهای استاندارد دنیا کوتاه‌تر بوده و هواپیما‌ها برای شروع پرواز باید مسیر کوتاه‌تری را طی کرده و با سرعت بیشتری اوج بگیرند. تصور کنید با هواپیما با سرعتی بالاتر از حد معمول به سمت دریا حرکت می‌کنید.

این میزان هیجان برایتان کافی نیست... .

بسیار خب پس باید اضافه کنیم که این فرودگاه تنها فرودگاه جهان است که در آن تقاطع و چراغ راهنمایی وجود دارد! بله درست متوجه شدید این فرودگاه دارای تقاطع مستقیم با یکی از بزرگراه‌های مخصوص اتومبیل است که به وسیله چراغ راهنمایی به ترتیب به هواپیما‌ها و ماشین‌ها اجازه تردد داده می‌شود. نام این بزرگراه وینستون چرچیل است که می‌توان آن را یکی از عجیب‌ترین بزرگراه‌های دنیا دانست.

در مجموع باند کوتاه، امتداد آن در آب‌های دریا و همچنین تقاطع مستقیم اتوبان با باند فرودگاه که در واقع می‌توان گفت بخشی از باند پرواز و بزرگراه مشترک بوده و برای استفاده همزمان هواپیماها و اتومبیل‌ها طراحی شده، این فرودگاه را در زمره عجیب‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار داده است.

این فرودگاه در جنگ جهانی دوم زمانی که این منطقه یکی از نقاط استراتژیک مورد استفاده ارتش انگلستان بود، ساخته شد و تا سال 1987 کاربری نظامی داشت، اما در این سال براساس قرارداد منعقد شده بین دولت‌های اسپانیا و انگلستان بنا شد تا از فرودگاه در زمینه غیرنظامی استفاده شود. فرودگاه گیبرالتار دارای 2ترمینال قدیم و جدید است. به تازگی ترمینال قدیمی برای پروازهای خروجی و ترمینال جدید برای پروازهای ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه این فرودگاه با تمامی موارد عجیبش به دلیل رعایت استانداردهای امنیتی بالا دارای پرواز‌های هفتگی منظم به بسیاری از شهرهای اروپا ازجمله لندن و مادرید است و نکته جالب این است که بسیاری از مسافران تنها به دلیل هیجان‌انگیز بودن پروازهای این باند و همچنین تجربه کردن حرکت با هواپیما در بزرگراه ترجیح می‌دهند برای سفرهای خود از پروازهای این فرودگاه استفاده کنند. در واقع این فرودگاه نمونه‌ای موفق یک جاذبه گردشگری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد