به یاد بیاورید، شور و هیجان روزهای برفی و سرد زمستان را که خبری از درس و مدرسه نبود، کمک کردن به پدر هنگام پارو کردن برف پشتبام اولین جاذبه این روزها بود، اما طلاییترین قسمت روز ساختن آدم برفیهایی زیبا با بچه محله و حفر تونل برفی در پشتهای از برف در خیابان بود. همین علاقه که از کودکی همراه همه ماست باعث ظهور بخشی به عنوان گردشگری زمستانی در سراسر جهان شده است. این رونق و ظهور به رنگ و نژاد و کشور بستگی ندارد بلکه همه جای این کره خاکی تفریحات زمستانی هر ساله باعث جذب تعداد بیشماری گردشگر به مناطق سردسیری (البته دارای امکانات مناسب تفریحات زمستانی) میشود.
شاید بسیاری فصل تابستان را بهترین و پررونقترین فصل سال برای صنعت گردشگری بدانند، اما این روزها با توجه به صنعتی شدن بیشتر زندگیها این مرزبندی زیاد درست نیست. بلکه بیشتر ساکنان این کره خاکی و جوامع صنعتی با توجه به زمان کار خود اقدام به برنامهریزی برای سفر و گردش میکنند. بنابراین پایان فصل تابستان را نباید پایان فصل گردشگری دانست، بلکه با شروع فصل سرما بسیاری از زیرمجموعههای صنعت گردشگری تازه شکوفا میشوند و گرمایی مطبوع برای جذب حداکثری گردشگران خواهند داشت.
اگرچه صحبت از گردشگری زمستانی شاید چند رشته ورزشی خاص را مثل اسکی روی برف یادآوری کند، اما در حال حاضر زیرمجموعههای گردشگری ورزشهای زمستانی آنچنان متنوع شده که شاید باورکردنی نباشند. به طور کلی اگر مایل به نام بردن بخشی از زیرمجموعههای صنعت گردشگری زمستانی باشیم میتوانیم از اسکی روی برف، اسنوموبیل، هتلهای یخی، ماهیگیری روی دریاچه یخزده، راهپیمایی برفی، ساخت مجسمههای یخی و کمپهای زمستانی اشاره کنیم.
به عنوان مثال جشنواره یخی هاربین در کشور چین سالانه هزاران گردشگر خارجی را به سمت شمال کشور چین و بدترین شرایط آب و هوایی این سرزمین پهناور میکشاند و درآمدی سرشار را برای ساکنان و دستاندرکاران صنعت گردشگری زمستانی خود فراهم میکند حال آن که چندی پیش با اولین برف زمستانی همه چیز در مناطق سردسیر و زمستانی به خواب زمستانی فرو میرفتند و خبری از شور و شوق مردم نبود.
هتلهای یخی که هر ساله با اولین برف زمستانی برپا میشوند بهتر و بیشتر از هر هتل 5 ستارهای در منطقه پذیرای گردشگران زمستانی هستند. این شهر هرچه سردتر باشد گرمای حضور گردشگران زمستانی آن بالاتر خواهد بود و شادی و رونق صنعت گردشگری هاربین سختیهای سرما را از بین خواهد برد. با توجه به تمام این جذابیتها و درآمدزایی بالا، بیشتر کشورهای سردسیر با برنامهریزیهای دقیق خود برای فصل زمستان سعی کردهاند طبیعت خشن و بیمحصول زمستانی خود را به فصلی پرحاصل تبدیل کنند، در حالی که بسیاری از کشورهای گرمسیری هم از این علاقه مردم استفاده کردهاند و با راهاندازی پیستهای مصنوعی اسکی برای جذب بیشتر گردشگران زمستانی به منطقه سرمایهگذاری کردهاند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیاری از کشورها در کره زمین آن دسته از کشورهایی که در منطقه گرمسیری واقع شدهاند امکان تجربه برف و تفریحات زمستانی را ندارند و علاقهمندان به ورزشها و تفریحات زمستانی آنها باید از امکانات دیگر کشورها استفاده کنند که این خود طلاییترین فرصت را برای صنعت گردشگری کشورهای سردسیر مهیا میکند؛ به عنوان مثال طبق آمار بسیاری از مجلات گردشگری در جهان سال 2007 میلادی بیشترین میزان گردشگران زمستانی تعطیلات خود را در ایالات متحده آمریکا و کانادا سپری کردهاند، اگرچه کشورهای دیگر هم توانسته اند تعدادی از مسافران زمستانی خود را پذیرایی کنند، اما امکانات بسیار مناسب در کنار برگزاری برخی بازیهای بینالمللی زمستانی در این دوکشور باعث جذب حداکثری مسافران زمستانی شده است.
اما گردشگری زمستانی در ایران همانند مردیخی دوران باستان سالهاست یخزده و بدون توجه به حال خود رها شده، اگرچه طبیعت چهارفصل ایران بهترین و مناسبترین فرصت را برای سرمایهگذاری در این صنعت مهیا کرده، اما نواحی کوهستانی و برفگیر ایران همچون دامنههای زاگرس و البرز سالهاست با اولین برف زمستانی به خواب سنگین فرو میروند و تا بهار سال بعد خبری از شور و نشاط در آنها نیست.
مناطقی چون همدان، شهرکرد، اردبیل و دیگر شهرهای سردسیر ایران با داشتن امکاناتی بسیار مناسب از نظر طبیعی برای گردشگران زمستانی بدون توجه مسوولان و دستاندرکاران صنعت بیرمق گردشگری ایران به حال خود رها شدهاند. موقعیت استثنایی ایران از نظر زیرساختهای طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیستم حمل و نقل بسیار مناسب در این مناطق همانند راهآهن میتواند خواب زمستانی این شهرها را به جشنی ملی و پرشور و هیجان در فصل زمستان تبدیل کند و برای ساکنان منطقه همانند فصل برداشت محصول پردرآمد باشد. سرمایهگذاری و رونق گردشگری زمستانی در پیستهای اسکی، دریاچههای آبگرم و طبیعت بسیار مناسب استانهای غربی کشور بهترین و مطمئنترین منبع اشتغالزایی برای ساکنان منطقه است و صنعت یخزده گردشگری شهرهایی چون همدان و شهرکرد را جانی دوباره میبخشد. گردشگری زمستانی که بتازگی رشد و گسترش خود را بین کشورهای جهان آغاز کرده میتواند جانپناهی بسیار گرم و نرم برای صنعت یخزده صنعت گردشگری ایران باشد اگر مسوولان 2بخش خصوصی و دولتی بتوانند با برنامهریزی، همفکری و استفاده از زیرساختهای بسیار مناسب کشور آن را سرپا نگه دارند. البته هرگز نباید نقش مسوولان ورزشی را در احیای صنعت بیرمق گردشگری ایران نادیده گرفت.
نیره کردبچه