هم‌نفس‌ با طبیعت یاسوج

در گذشته‌های بسیار دور یاسوج نشانی از زندگی انسان‌هایی دارد که به تلی از خاک تبدیل شده‌اند و امروز تل خسروی نامیده می‌شود و بررسی‌هایی که در این تپه باستانی انجام شده، پیشینه زندگی در آن را در 2000 سال پیش نشان می‌دهد.

این منطقه دارای آب و هوای مناسب برای کوچ ایلات و عشایر به منطقه‌های تابستانی و زمستانی بوده و امروزه نیز این ییلاق و قشلاق فصلی،‌کم‌رونق‌تر از پیش، دیده می‌شود.

یاسوج بیش از هر چیز دارای جاذبه‌های طبیعی است که دوستداران طبیعت می‌توانند به این منطقه بیایند و با گردش در منطقه‌ها و ناحیه‌های طبیعی مختلف نیاز روحی خود را بر طرف نمایند. یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی یاسوج، آبشاری است که به نام همین شهر خوانده می‌شود. این آبشار در قسمت شمالی یاسوج و ‌نزدیک شهر است که گردشگران و مسافران بسیاری از راه دور به آنجا می‌روند تا تماشاگر منظره باشکوه این آبشار باشند. بلندای این آبشار نزدیک به 10 متر است و سرچشمه آن، آب جوشان چشمه‌های کوه‌های زاگرس است.

دور تا دور آبشار را پارک جنگلی فراگرفته است و به همراه نهرهای آب که مارپیچ گونه مسیر را می‌پیمایند و به سرسبزی و طراوت محیط می‌افزایند، چشم‌نواز گردشگران خواهد بود. این منطقه در 3 فصل سال با آغوش باز از مسافران پذیرایی می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه تنگ مهریان است که در یک کیلومتری مسیر یاسوج به‌اصفهان قرار دارد و با چشم‌انداز زیبایی که دارد دل هر‌بیننده‌ای را می‌رباید. رودخانه‌ای با نام مهریان که در مسیر پیچ در پیچ به همراه دره‌ای سرسبز و زیبا، عاشقان طبیعت را دلباخته خود می‌کند و رنگ‌های زیبای درختان و گیاهان دور تا دورش را نمایش می‌دهد. ازجمله درختانی که در این منطقه دیده می‌شود می‌توان به سپیدار، چنار، افرا، بلوط، کاج، بنه و انگور وحشی اشاره کرد.

دوستداران ورزش‌های زمستانی از جمله اسکی، می‌توانند به همراه لذت بردن از چنین مکانی در فصل زمستان به ورزش‌های مورد علاقه‌شان نیز بپردازند. سرمای زمستان در اینجا بیداد می‌کند، چنان که روی صخره‌ای بزرگ که روبه‌روی بارگاه امامزاده شاه حسن است، توده یخی بسیار بزرگ به‌وجود می‌آید که در ماه پایانی زمستان شکسته شده و در زمان ریزش از صخره، صدایی تولید می‌کند که از کیلومتر‌ها شنیده می‌شود که گویا مژده بهار می‌دهد! رودخانه مهریان که بخشی از آن از چشمه‌های تنگ سرچشمه می‌گیرد پس از مسیری کوتاه به رودخانه بشار یاسوج می‌رسد و در انتها به رودخانه بزرگ کارون می‌پیوندد.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی منطقه یاسوج آبشار بهرام بیگی است که در میان صخره‌های سنگی قرار دارد و خود چشم‌اندازی قابل توجه را به نمایش می‌گذارد. آبشار‌های بن رود و توف ‌شاه (آبشار شاه) از دیگر آبشارهای دیدنی منطقه است که مسافران بسیاری به تماشای فرود شکوهمندانه آنها می‌نشینند.

پیمان احمدوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد