پلی به نام گردشگری

امروزه که به لطف فناوری و تکنولوژی‌های مدرن از قبیل حمل و نقل هوایی، دریایی یا زمینی، مسافرت یا گردشگری به سادگی روشن‌کردن کامپیوتر شخصی در منزل است، می‌توانیم به اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری در گسترش و پایداری فرهنگ‌ها بیشتر پی ببریم. این سادگی و سهولت در سفر که باعث تعدد سفرها شده توانسته دلیل برخورد بیش از پیش فرهنگ، آداب و رسوم قوم‌های مختلف جهان با یکدیگر باشد؛ به همین دلیل می‌توان گفت صنعت گردشگری و سفر همانند پلی بین فرهنگ اقوام مختلف در این کره خاکی ایفای نقش می‌کند.

شاید در گذشته مردم 2 کشور به دلیل سختی‌های سفر از آداب و سنن یکدیگر زیاد اطلاع نداشتند، اما امروزه در این دهکده جهانی، گردشگران به‌سادگی می‌توانند به واسطه رشد این صنعت در سطح جهان از آداب و رسوم کشورهای دورتر باخبر باشند.‌با گسترش صنعت حمل و نقل و رشد چشمگیر گردشگری یا حتی ظهور دنیای مجازی اهمیت آگاهی از فرهنگ‌های مختلف بیش از پیش نمود پیدا کرده و پرده از راز بزرگی برداشته که به دلیل این راز و اهمیت بیش از پیش آن در دنیای کنونی، برای روز جهانی گردشگری سال 2011 میلادی، شعاری اینگونه تعیین شد: «گردشگری؛ ارتباط‌دهنده فرهنگ‌ها».

اهمیت سفر برای ارتباط بین فرهنگ‌ها بر گذشتگان ما نیز پوشیده نبوده به صورتی که در میان ما ایرانیان به عنوان تمدنی چند هزار ساله ضرب‌المثلی کهن و بسیار پرمعنی می‌گوید: بهترین راه برای شناختن افراد همسفرشدن با آنهاست. این ضرب‌المثل بسیار کهن در ایران‌زمین نشان‌دهنده اهمیت سفر و آشنایی با ملل و فرهنگ‌های مختلف بوده و بر این امر تاکید دارد که برای رشد و ترقی فرهنگ جوامع متمدن امر ارتباط میان فرهنگ‌هایشان با دیگران بسیار لازم و ضروری است.

حالا اگر واقعا به پدیده دهکده جهانی پایبند باشیم باید هرچه بیشتر از فرهنگ دیگران آگاه شویم تا این دهکده جهانی بدون آشوب و دردسر به رشد خود ادامه دهد و به عقیده بسیاری از جامعه‌شناسان و اندیشمندان این مهم به صنعت گردشگری در دهکده جهانی واگذار شده است. بنابراین هرچه این صنعت بسیار پردرآمد توان فعالیت مناسب‌تری در جهان امروزی داشته باشد، باید یقین داشته باشیم که دهکده‌ای آرام‌تر و شاداب‌تر خواهیم داشت.

همگی بر این امر واقفیم که حتی در یک مجتمع مسکونی فرهنگ‌ها و عقاید ساکنان آن با هم همسو نیست و شاید مسائل و مشکلاتی به دلیل همین تفاوت‌ها به وجود آید، اما با برگزاری جلسات و ارتباط بیشتر همسایگان این مشکلات به‌حداقل کاهش خواهد یافت، حالا اگر قصد داشتن دهکده‌ای جهانی اما آرام را داریم باید با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق امکان ارتباط هرچه بیشتر بین فرهنگ‌ها و ملل مختلف این دهکده را فراهم کنیم و برای رسیدن به این مهم باید هرچه بیشتر امکانات سفر بین این ملل را تسهیل و ساده‌تر کنیم تا خود به خود فرهنگ‌ها با یکدیگر آشنا بشوند.

با توجه به ازدیاد سفرها و دلیل آگاهی از آداب و رسوم دیگر همسایگان خود محیطی آرام خواهیم داشت. اینجاست که نقش کلیدی سفر و گردشگری برایمان دوباره مشخص می‌شود و نتیجه‌ای بسیار مهم و پراهمیت را شاهد خواهیم بود که صرفا سفر به معنی خوشگذرانی و تفریح نیست بلکه آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم دیگران نتیجه‌ای بسیار ارزشمندتر از شادی و خوشگذرانی خواهد بود.

بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه گردشگری معتقدند علاوه بر رشد و گسترش اقتصاد کشورها در کنار ارتقای صنعت گردشگری، فرهنگ آن کشور نیز دچار تغییرات مثبتی خواهد شد.

بسیاری از نظریه‌پردازان و جامعه‌شناسان جهان یکصدا معتقدند که این فرهنگ‌های متفاوت جهان هستند که علاقه بسیاری را برای سفر به کشورها برمی‌انگیزند. به عنوان مثال مردمی خندان، لباس‌های رنگارنگ و شاداب و سرزندگی بسیاری از فرهنگ‌ها در جهان امروز باعث شده که صنعت گردشگری در منطقه‌ای بخصوص رونقی چشمگیر داشته باشد.

امید خراسانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد