گرمای اندیمشک‌ در ‌سرمای ‌ایران

در فصل زمستان کسانی که دوست دارند به نقاط گرم بروند و آب و هوای بهاری را تجربه کنند، بهتر است به جنوب کشور سفر کنند. یکی از شهرهای جنوبی کشور که در فصل سرما هوای بسیار خوب و بهاری دارد، اندیمشک است. در تابستان و در گرم‌ترین روزها، دمای این شهر به 50 درجه بالای صفر می‌رسد و گرم و مرطوب است و در سردترین روزها 3 درجه زیر صفر است.

از آثار تاریخی و ‌باستانی این شهرستان می‌توان به ویرانه‌های شهر ساسانی لور، پل صیحه، قلعه رزه و ویرانه‌های شهر ایلامی زعفران دشت درمنگره، آرامگاه شاهزاده احمد در مازو و قلعه قاسم اشاره کرد.

آرامگاه شاهزاده احمد

آرامگاه شاهزاده احمد که امامزاده گگ نیز خوانده می‌شود از بناهای اواخر دوره مغول و اوایل دوره تیموری است که در مازو محلی موسوم به دشت لاله قرار گرفته است. مردم محلی اعتقاد دارند نسب این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. خادمین این امامزاده عمامه قرمز بر سر می‌گذارند و معتقد هستند شاهزاده احمد در زمان حیاتش هر موقع غضبناک می‌شدند، شال قرمز به سر و کمر می‌بستند. بنای آرامگاه چهارگوش و گنبد آن هرمی شکل 10 ترک است. در ورودی آن در سمت شمال است. بلندای بنا نزدیک به 14 متر و سبز رنگ است و گلدسته کوچک آجری دارد.

راولینسن که سال 1252 هجری قمری برابر با 1836 میلادی به ایران سفر می‌کند در‌مورد این امامزاده می‌نویسد: مردم گفته‌اند شاهزاده احمد 2 برادر داشته یکی به نام سلطان محمود که در هیلان مدفن دارد و دیگری سلطان ابراهیم موسوم به بابا بزرگ است و لرهای لرستان برای او حرمت قائل‌اند.

قلعه رزه در شهرستان اندیمشک و کیلومتر 46 جاده اندیمشک به پل دختر واقع شده است که یکی از قلعه‌های دوره صفوی است و در لیست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

از جاذبه‌های طبیعی ـ گردشگری شهرستان اندیمشک، می‌توان به سدهای دز و کرخه ـ که از مهم‌ترین سدهای خاورمیانه هستند و زیبایی و عظمت خود را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند ـ اشاره کرد. چشمه کزرمی، طبیعت جاده سد دز و حاشیه رودخانه دز نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی اندیمشک به حساب می‌آید.

مردم خونگرم و مهربان این شهرستان در کنار کار روزانه، مشغول ساخت صنایع دستی هستند که از مهم‌ترین آنها قالی محلی است که سوغات بسیار زیبا و به یادماندنی از این شهر و مردم کوشای آن خواهد بود. این قالی محلی‌ دارای کیفیت بالا با نقش‌های گوناگون که به وسیله زنان و دختران بختیاری بدون استفاده از نقشه از پیش طراحی شده و فقط با تکیه بر ذوق و خلاقیت آنان بافته می‌شود. این نقش‌های زیبا برگرفته از طبیعت و محیط اطراف زندگی این زنان باذوق و خلاق است. نقش‌هایی مانند گل، کاسه، ماهی، پروانه و... در این قالی‌های محلی جای داده شده است.

شکیبا خندان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد