شهرک سینمایی غزالی

در اواخر سال (1358) هجری شمسی، زنده‌یاد «علی حاتمی» به فکر تهیه شهرک سینمایی برای ساخت سریال هزاردستان افتاد. پس با فراهم کردن مجموعه عکس‌هایی از ساختمان‌ها، عمارات دولتی و خیابان‌ها و میدان‌های تهران قدیم و به کمک زنده‌یاد ولی‌الله خاکدان، طرح‌های اولیه شهرک را تهیه کرد و در اختیار طراح ایتالیایی «جانی کورینتا» و دیگر دکوراتورهای ایتالیایی قرار داد.

 پس از این که مقداری از دکورها آماده شد و به ایران انتقال یافت و در شهرک نصب شد، دنباله کار را دکوراتورهای ایرانی بر‌عهده گرفتند و همه دکورهای لازم به ‌دست این افراد تا اواخر سال 1362 فراهم آمد و از همان وقت بهره‌برداری دکورهای شهرک شروع شد.

شما می‌توانید در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج، انتهای سایپا، خیابان هزار دستان، به دیدن شهرک سینمایی غزالی بروید. جایی که حتما فضای بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی برایتان تداعی می‌شود.

این شهرک مکان‌های مختلفی را در دل خود بازسازی کرده، از فیلادلفیای 270 سال پیش از میلاد با کاخ دقیانوس و اورشلیم 17 سال پیش از میلاد با کاخ هیرود، خانه زکریا، خانه حضرت مریم(ع)، بازارچه، هیکل سلیمان و مسجد کوفه گرفته تا کاشان و نیشابور دوران صفویه و شهرات هرات و... .

البته راه رفتن در کوچه‌های تهران قدیم، محله خانی آباد نو، خیابان لاله‌زار، میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، سینما تابان و گراندهتل هم حال و هوای خاص خودش را دارد.‌ مرحوم علی حاتمی هنگامی که طرح سریال هزاردستان را می‌نوشت، خلأ نبود مکان مناسب برای ساخت دکورهای مکان‌های مختلف در زمان‌های دور و نزدیک آشکار شد و از همین جا بود که مرحوم علی حاتمی و ولی‌الله خاکدان طرح ساخت شهرک سینمایی را ارائه کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد